Selasa, 23 Mac 2010

Nasihat untuk Para Isteri



1. Jangan Cerewet dan Pendiam
Kalau engkau telah bersuami hendaklah engkau berlaku sederhana dalam perkataan. Jangan terlalu banyak bicara atau cerewet sebab akan menyesakkan dada suamimu dan membuat dia gelisah. Tetapi juga jangan engkau jadi pendiam, tak senang berbicara dengan suami. Inipun akan menjemukan dan membosankan suamimu yang akhirnya engkau akan dibiarkan sahaja.

2. Jangan Banyak Meminta
Terlalu banyak meminta itu dan ini kepada suamimu,seringkali menyusahkan suamimu ketika engkau memberatkan beban ke atasnya, di kala itu suamimu cinta kepadamu kerana terpaksa. Cinta terpaksa itu hendaknya jangan ada dalam pergaulan suami isteri.

3. Menghiasi Muka
Jangan engkau kotorkan mukamu dengan warna-warni dan air mata, lebih baik engkau pelihara kelembutan anggota badanmu,kesihatanmu dan kecantikan rambutmu. Dan sentiasa menghiasi wajahmu dengan wuduk.

4. Memelihara Kehormatan Diri
Berusahalah supaya suamimu melihatmu dengan pandangan yang terhormat dan menghargai kedudukanmu sebagai isteri sejati. Jangan mempunyai niat serong terhadap suamimu, kerana itu adalah dosa besar.

5. Jangan Mengeluh
Janganlah engkau mengeluh di hadapan suamimu, lantaran engkau payah bergaul dengannya.Seandainya tidak ada jalan lain maka lebih baiknya engkau minta berpisah dengannya. Ini juga kalau sekiranya perpisahan itu membawa kebahagiaan bagimu.

6. Menghindarkan Perselisihan
Jangan engkau membanyakkan perselisihan dan perkelahian disebabkan perkara kecil saja. Bersikap sabar dan tabahlah dalam menghadapi setiap cabaran hidup.

7. Mengadukan Kesusahan
Apabila ada beberapa hal yang menyusahkan dalam rumahtangga,hendaklah engkau menantikan kedatangan suamimu dari tempat kerjanya, jangan engkau lekas meninggalkan rumahtangga. Kalau sampai suamimu dirumah berikan waktu istirehat untuknya, kemudian barulah engkau terangkan kepadanya apa-apa yang menyusahkan itu. Tetapi dengan secara yang bijaksana dan lembah lembut.

8.Jangan Membuka Rahsia Rumahtangga
Ketahuilah,bahawasanya segala rahsia rumahtanggamu itu adalah suci,maka janganlah engkau cemarkan dia dengan jalan menyampaikannya dan menyiarkannya kepada orang lain.

9.Berbicara Sopan
Apabila engkau berbicara dengan suamimu,hendaklah dengan percakapan yang baik dan sopan. Jangan dengan percakapan yang membangkitkan rasa jemu dan bosan.

10.Menjaga Kebersihan
Hendaklah engkau mementingkan kebersihan rumahtangga dan pakaian. Kalau dapat hendaknya engkau perlihatkan kepada suamimu, tentang kebersihan yang baik dan sesuai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan